Jeśli Twoje dziecko:
- jest nadruchliwe;
- ma problem z koncentracją uwagi;
- ma problem z dostosowaniem poziomu siły do wykonywanej czynności, np. zbyt mocno głaszcze zwierzęta lub się przytula;
- specjalnie „wpada” na innych lub się przewraca;
- jest nadwrażliwe na dźwięki, często zakrywa uszy;
- przeszkadzają mu metki, niektóre materiały, kiedy zmoczy ubranie musi natychmiast je zmienić;
- ma problem z aktywnościami ruchowymi typu: bieganie, skakanie, jazda na rowerze, gra w piłkę;
- męczy się przy pisaniu, rysowaniu;
- nie lubi mycia twarzy, włosów, obcinania paznokci;
- nie lubi mieć brudnych rąk;
- stresuje się przebywając w grupie, woli starszych towarzyszy zabaw;
- ma problem z akceptacją niektórych pokarmów
– sprawdź czy nie ma zaburzeń integracji sensorycznej i pomóż mu lepiej funkcjonować!
Czym są procesy integracji sensorycznej?
Przetwarzanie sensoryczne (integracja sensoryczna) polega na organizowaniu – przetwarzaniu informacji z naszego ciała i świata zewnętrznego, w celu wykorzystania tych informacji w codziennym funkcjonowaniu. Jest odpowiedzialne między innymi za:
- zdolność do koncentracji
- zdolność do organizacji
- poczucie własnej wartości
- samokontrola
- pewność siebie
- zdolność do nauki
- myślenie abstrakcyjne i przyczynowo-skutkowe
- specjalizacja stron ciała i mózgu
- rozwój mowy i komunikacji
O zaburzeniu przetwarzania sensorycznego (SPD)/ zaburzeniach integracji sensorycznej – mówimy wtedy gdy dziecko ma trudność w odbieraniu – przetwarzaniu – wykorzystywaniu przez mózg, informacji ze świata zmysłów. Co za tym idzie – dziecko ma bardzo często trudności w relacjach z otoczeniem np. może mieć trudności z nauką nowych umiejętności ruchowych-edukacyjnych, z kontrolowaniem emocji, koncentracją uwagi, tworzeniem relacji z bliskimi, adoptowaniem się do nowych sytuacji, może unikać lub nadmiernie potrzebować pewnych bodźców np. mocnego przytulania, huśtania itp.
Jakie zmysły posiadamy i na co warto zwrócić uwagę u Twojego dziecka?
Dotyk – Poprzez powierzchnię skóry naszego ciała dostarcza informacji o fakturze, kształcie i rozmiarze przedmiotów. Pomaga nam rozróżnić, czy to czego dotykamy, stanowi dla nas zagrożenie czy nie. Zmysł ten ma duży wpływ na fizyczne, psychiczne i emocjonalne zachowanie człowieka.
Niepokojące objawy:
- dziecko nie lubi być dotykane, przytulane ani całowane
- nie lubi zabaw wymagających użycia rąk – masami plastycznymi, piaskiem itp.
- nie lubi mieć brudnych rąk
- nie lubi mycia zębów, obcinania włosów, paznokci, mycia twarzy, woli kąpać się w wannie niż pod prysznicem
- reaguje negatywnie czasem agresywnie na nagły, niespodziewany dotyk
- nie lubi chodzić boso
- reaguje przesadnie na bodźce bólowe
- woli dotykać nić być dotykane
- pociera dotknięte miejsca
- chodzi na palcach
- nie zauważa, że zostało dotknięte, nie reaguje na ból
Zmysł przedsionkowy (równowaga) – zmysł przedsionkowy dostarcza informacji na temat położenia głowy w stosunku podłoża, ruchu naszego ciała w przestrzeni oraz równowagi. Wrażenia odbierane są za pomocą ucha wewnętrznego.
Niepokojące objawy:
- dziecko jest statyczne, nie lubi zabaw na placu zabaw takich jak: huśtanie, kręcenie, wspinanie
- porusza się powoli i ostrożnie
- łatwo traci równowagę
- jest niezdarne
- często wpada na przedmioty/osoby
- miało problemy z nauką jazdy na rowerze
- boi się chodzić po schodach
- boi się chodzić po krawężniku
- potrzebuje ciągłego ruchu aby funkcjonować, lubi intensywne doznania ruchowe
- lubi obroty dookoła osi, szybki ruch, lubi kręcenie na krześle obrotowym, skakanie na łóżku, często przyjmuje pozycję do góry nogami
- może nie zauważać, że jest poruszane
Propriocepcja (czucie głębokie) dostarcza informacji na temat pozycji ciała i ruchów części naszego ciała. Informacje te są wynikiem rozciągania i kurczenia się mięśni.
Niepokojące objawy:
- dziecko jest niezdarne, celowo obija się o osoby i przedmioty w otoczeniu
- lubi mocny, stanowczy dotyk
- nie potrafi dostosować poziomu siły do wykonywanej aktywności: psuje delikatne przedmioty, za mocno je ściska, zbyt mocno głaszcze kota itp.
- ma problem z prawidłowym chwytem kredki lub ołówka
- nadmiernie żuje lub gryzie przedmioty, zgrzyta zębami,
- idąc, głośno tupie
- przesadnie lubi wspinanie, skakanie, przeciskanie się przez tunele
Zmysł wzroku umożliwia nam identyfikowanie obrazu.
Niepokojące objawy:
- Dziecko nie lubi zasłaniania oczu
- ma trudności z utrzymaniem wzroku na przedmiocie
- wydaje się wrażliwe na światło
- ma trudności z przenoszeniem spojrzenia z jednego obiektu na drugi
- ma trudności ze śledzeniem przedmiotu, gubi się w czytanym tekście, czyta kilkakrotnie te same słowa, gubi słowa, pomaga sobie palcem, żeby się nie zgubić
- odwraca wzory, litery, cyfry, myli podobne początki i końcówki wyrazów
- nie lubi układanek, puzzli, nie dostrzega podobieństw i różnic między obrazkami, słowami, symbolami, ma trudności w wyróżnieniu cech obiektów
- miewa bóle głowy, pociera oczy, często mruga, mruży powieki
Zmysł słuchu
Niepokojące objawy:
- Dziecko lubi wydawać głośne dźwięki, mówi głośno
- wydaje się być nadmiernie wrażliwe na dźwięki, jest zaniepokojone nagłymi hałasami, nie lubi konkretnych dźwięków
- ma problemy z aktywnym słuchaniem,, rozprasza się przez inne dźwięk
- ma słabe wyczucie czasu i rytmu podczas klaskania, maszerowania, skakania na skakance
- ma kłopoty z rozróżnieniem podobnie brzmiących słów
- ma trudności w uczeniu się języków obcych
- późno zaczęło mówić, zaburzona mowa
- często nie potrafi określić kierunku, źródła dźwięku
Zmysł smaku
Niepokojące objawy:
- nieprawidłowo odczuwa smak, nie czuje wszystkich smaków
- unika/domaga się pokarmów o określonym smaku, konsystencji, fakturze
- często wkłada przedmioty do buzi
Zmysł węchu
Niepokojące objawy:
- reaguje przesadnie na niektóre zapachy lub nie reaguje wcale na zapachy intensywne/nieprzyjemne
- często wącha ręce, przedmioty
- ma problemy z rozróżnieniem poszczególnych zapachów